Fokkiefokkiesokkiesokkie - Reisverslag uit Xi'an, China van Michael Balvers - WaarBenJij.nu Fokkiefokkiesokkiesokkie - Reisverslag uit Xi'an, China van Michael Balvers - WaarBenJij.nu

Fokkiefokkiesokkiesokkie

Door: Michael

Blijf op de hoogte en volg Michael

11 Augustus 2005 | China, Xi'an

"Ghello mistel....you fokkiefokkie sokkiesokie?!" Dat krijg je als je hostel midden in de roze buurt van Xian staat...gheghe :D. U begrijpt...ook in Xi'an vermaken wij ons uitstekend!!! Voornamelijk echter omdat in Xi'an het wereldberoemde terracotta leger te vinden is. (alleen vanwege dat laatste vermaken wij ons prima en dus niet vanwege dat eerste...even voor de duidelijkheid ;) )

Vanmorgen om 0730 zijn we namelijk met de taxi richting dat wereldberoemde leger vertrokken. Erg vroeg ons nest uit, maar dat was het uiteindelijk ook wel waard want we waren het leeuwendeel van de toeristen voor, die ongeveer 1 uur later met 30 toerbussen het complex bestormde. Desalniettemin was het toch erg indrukwekkend om te zien: 8000 levensgrote soldaten gemaakt van aardewerk.

Deze terracotta soldaten zijn 2200 jaar geleden geplaatst om het graf (!!!) van de toenmalige keizer, Qin Shihuang, te beschermen. Ja....ook toen al ging die vergelijking tussen chinezen en de hedendaagse amerikanen op. Dat figuur had namelijk niet alleen een heel aardewerken leger om hem te beschermen in het hiernamaals, zijn grafheuvel en gebied daaromheen is ongeveer net zo groot als heel Maastricht. Indrukwekkend dus...maar geen reden om er lang te blijven, want met +- 42 graden werden we langzaam geroosterd.

Natuurlijk hebben we ook nog wat andere tempeltjes en dingetjes bezocht in Xi'an, maar die vielen in het niet bij het terracotta leger. Vandaar dat we even terugspringen naar wat we voor Xi'an gedaan hebben. Allereerst Datong, wat weer een typische chineze stad was: veel smog, stinkend en bezaaid met taxi's die real life carmageddon spelen. Wat Datong interessant maakte waren het hangende klooster en de grotten van yungang. Het hangende klooster is precies dat wat het woord al zegt....een klooster tegen een rotswand aangemetseld. Leuk! De grotten van Yungang waren echter een stuk interessanter; ongeveer 53 grotten met daarin 53000 boeddhabeelden. Erg mooi en indrukwekkend!

Na Datong zijn we naar Pingyao vertrokken, een stad waar niks spannends te beleven viel. Toch ben ik erg blij dat we er geweest zijn, want we waanden ons in een middeleeuws chinees stadje. Binnen de oude stadsmuren is namelijk alles nog in oorspronkelijke bouwstijl gebouwd. Mede doordat de meeste films die over het oude China gaan in Pingyao opgenomen worden, is het zo beroemd in China.

Weer even terug naar het heden...morgen gaan we verder naar Huashan, waar we gaan proberen tjopstick masters te worden. Vandaag hebben we namelijk een kip geplukt met stokjes, dus nu kunnen we onzelf wel advanced tjopstick users noemen. Althans....dat vonden we zelf. Dat omtrent het eten, wat overigens nog steeds erg lekker is. Gelukkig kennen ze hier namelijk geen 'nasi satesaus' en 'Koe lou joek,' maar allerlei gerechten die de nederlandse chinees niet aanbiedt.
Na Huashan gaan we richting Zhengzhou, waarna we naar Hangzhou vliegen. vanaf Hangzhou is het nog ongeveer een weekje Shanghai voordat we weer naar huis komen....snik :S.

tot de volgende update,

Mike

• 11 Augustus 2005 - 13:24

Jochempie:

hij is weer goedgekeurd, mike!

• 11 Augustus 2005 - 14:14

Pp:

Leuk leuk leuk; verhaaltje
    Fijn weer wat van je te horen. Loop geen ziekte op in Xian gheghe
    Geniet verder want het is over voor je het weet.
    Laterrrrrrrr
    Z*2 Pp

• 11 Augustus 2005 - 16:42

Bas:

leuk verhaal kerel, de tijd vliegt voorbij zeker he?!?! kom toch maar enigszins snel deze kant op want ik ben benieuwd naar al die mooie foto's met jullie verhaal dr bij :p
    Veel plezier nog de komende 2 1/2 week en tot de volgende update!
    tjuuuuuuuuus Bas

• 11 Augustus 2005 - 20:18

De Kaat:

"Hij is weer mooi Gonnie"ik heb weer smakelijk gelachen :) om je verhaal en kerel wat kijk ik uit (net als Bas v.G.)naar je foto's dus op dat gebied moet je je maar net zo als een chinees gedragen en veel fotograveren. Het gaat nu hard mannen maar blijf volop genieten he!! (zal wel geen probleem zijn ;) ) en tot een volgend verhaaltje en/of gesprek op msn doeiiiiiiiiiii

• 11 Augustus 2005 - 21:31

Sven:

heh mikey ,
    te gek wat je daar allemaal meemaakt...!
    Ben benieuwd naar je foto's.....ik kom zeker langs als je er weer bent...

Groet.....Sven

• 12 Augustus 2005 - 08:38

0pa:

De hoofdletters gevonden.Jy hebt het lemen leger dus in het echt gezien.leven met je avonturen mee.Ontvang onze groeten en zyn ook bly als je weer by ons terug bent.
    Opa en Oma

• 12 Augustus 2005 - 10:49

Ron En Ans:

Jongen, jongen, wat genieten we van je verhalen. En je vraagt natuurlijk wel de recepten van al dat lekkere eten daar! Kunnen wij het ook eens proberen te maken. Pas goed op jezelf en tot over een paar weekjes!
    Dikke knuf, Ron en Ans