Hong Kong.....2x!!! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Michael Balvers - WaarBenJij.nu Hong Kong.....2x!!! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Michael Balvers - WaarBenJij.nu

Hong Kong.....2x!!!

Door: Michael & Tim

Blijf op de hoogte en volg Michael

10 April 2007 | Hong Kong, Hong Kong

Aangezien Tim ook zijn ei kwijt moet....dit keer twee verhaaltjes....een van mij en een van Tim :). Of eigenlijk....één verhaal, twee perspectieven. Voor Tim’s verhaal scroll je als de wiedeweerga (mooi woord :P) naar beneden....en die van mij begint hieronder:

Na zojuist weer begroet te zijn door de inmiddels bekende geur van zweet, voeten en noodles die karakteristiek zijn voor de mannen-dormitory, kruip ik achter mijn computer na een week van afwezigheid in Taipei. De afgelopen 9 dagen heb ik namelijk het ene ‘vreemde land’ achter gelaten voor twee anderen: Hong Kong en China, waar ik een hele vette trip heb gemaakt samen met Tim, Daniela en Simone.

De reis kon niet beter beginnen, want de staf van Eva Air was zo vriendelijk geweest mij voorin het vliegtuig te zetten. Geen delftsblauw KLM huisje jammergenoeg, maar voor de rest minstens net zo relaxed :). Overigens op de terugweg was het helemaal mooi, want toen vloog ik First class, met de complimenten van de captain van de China Airlines 747. Muhahaha...zo kom je nog eens ergens als men denkt dat je airline staff bent (bedankt pap!)....asociaal decadent natuurlijk (en ik besef me ook terdege hoe uitzonderlijk dat is hoor jongens!!!).
Maar goed, aangekomen in Hong Kong op zoek naar Tim....die niet zo moeilijk te vinden bleek aangezien hij 1,82m is, blond haar heeft en geen spleetogen.....zeg maar: de anti-chinees :) Eenmaal aangekomen in de stad een hotel gevonden in Kowloon (een stadsdeel) op 3 minuten lopen van de haven en het bekende uitzicht op Hong Kong central (het zakelijke district, zeg maar het Manhattan van Hong Kong). Een perfect startpunt dus om de stad te gaan ontdekken. Een stad die een soort Amsterdam in Azië bleek te zijn: een smeltkroes van culturen.....ontzettend veel Indiërs, Pakistani, Afrikanen....alles eigenlijk. Dat vond ik opvallend eigenlijk, want dat heb ik eigenlijk in nog geen enkele Aziatische stad gezien waar ik geweest ben....vaak was je als buitenlander toerist, of zonderling. Overigens gaat de vergelijking met nog een andere Nederlandse stad ook op: Beverwijk. Vooral Kowloon is één grote zwarte markt waar je werkelijk ALLES kunt kopen. ‘Lolex’ en ‘cheap suits’ voeren echter de boventoon, en worden op elke kruising wel aangeboden.

Nadat de dames zich bij ons gevoegd hadden zijn we de stad gaan ontdekken (Central, Kowloon, Mongkok etc) en hebben we natuurlijk alle standaard toeristen plekken bezocht :), waaronder het ‘ten thousand buddhas monastery’, de grootste buddha ter wereld op het eiland Lantau en het uitzicht op de haven vanaf Victoria Peak. Nou kan ik dat allemaal wel in geuren en kleuren gaan omschrijven....maar dat lijkt me zinloos....check de foto’s, of sla aan t googelen! Vanuit Hong Kong zijn we vervolgens doorgereisd naar Guangzhou in China, aangezien Tim dat stempeltje nog niet in zn paspoort had ;). Vanuit Guangzhou (typische stinkende Chinese miljoenenstad alwaar de cheap ass shoppingmalls en hoge gebouwen welig tieren) hebben we de nachtbus gepakt richting Guilin. Het landschap van Guilin staat bij de Chinezen bekend als “het fijnste onder de hemel.” De weg naar die hemel was echter een hel, want het leek wel of de buschauffeur 13 uur lang off road aan het crossen was met duizelingwekkende snelheid, wat ervoor zorgde dat de nacht best gezellig was maar redelijk slapeloos. Enigszins gebroken kwamen we dan ook in Guilin aan waar we door opper bamihakker Mike Lu mee werden genomen naar 3 hotels voordat we eindelijk bij zijn beste hotel aankwamen waar hij ons voor E3,50 een supermooie kamer aan wist te bieden (met ECHTE bedden :D:D:D). Mocht ook wel, want we waren bijna overleden tijdens onze hoteltour toen de ‘clazy’ taxichauffeuse kleurenblind bleek te zijn en op een driebaansweg tegen het verkeer in ging rijden omdat ze moest keren. Interesting....
Na Guilin bekeken te hebben....kloostertjes en heilige bergen enzo ;)....zijn we weer met Mike Lu de boot in gegaan, dit keer voor een cruise van Guilin naar Yangshuo. En ondanks de bewolking was het toch wel een heel erg mooi boottochtje. Nu begrijp ik ook waarom Guilin het fijnste onder de hemel genoemd wordt: vanwege het spectaculaire karstgebergte (zie foto’s). Eenmaal aangekomen in Yangshuo, dat overigens midden tussen die bergen ligt, besloten we dat Mike Lu ons tot nu toe redelijk veel goeds gebracht had en dat hij daarom nog wel een keer iets voor ons mocht regelen. Dus bracht hij ons, nadat we het dorp bekeken hadden, naar de mooiste openlucht voorstelling die ik in mijn leven gezien heb. Met de bergen als achtergrond werd er op een meertje een adembenemende lichtshow/opera opgevoerd. Once more....zie de foto’s, want die zeggen meer dan duizend woorden. Terwijl mn camera de foto’s nog aan het verwerken was zijn we doorgescheurd richting de nachtbus die Mike Lu speciaal op ons had laten wachten, om in een echt bed (van 1,60 m) te kruipen. Nou is 1,60 m niet echt groot, maar wel veel beter dan een stoel. Dus Mike Lu...bij deze: xiexie ;)

Na weer een nachtje bussen kwamen we aan in Shenzhen, waar we een vriendin van Danny ontmoette die ons meenam voor een ontbijtje....een stevig ontbijtje op zn zachtst gezegd. Haar pa was er namelijk ook bij en die maakte van de gelegenheid gebruik om zijn buitenlandse gasten vol te stoppen. Die aap had iets van 20 gerechten besteld, die we natuurlijk allemaal moesten proeven. Na een bladerdeegbal met rauw vlees erin heb ik mij geëxcuseerd en ben ik naar de WC gevlucht....dat trok ik niet. Zelf Tim had het er ff moeilijk, terwijl die toch redelijk kan bunkeren. Nou vertelde James (een Engelsman die hier ook in Taipei studeert) me dat hij in Beijing in een restaurant gezeten had waar de kotsbakken naast de tafel stonden....dan kon je kotsen en meteen weer door(vr)eten. Is dus heel normaal hier blijkbaar....je helemaal misselijk vreten.
Na onze kennismaking met de cantonese gastvrijheid zijn we gaan shoppen. Shenzhen is namelijk nog beter geschikt voor dat doel, aangezien alles een stuk goedkoper is dan in Hong Kong. Na al onze Renminbi’s opgemaakt te hebben zijn Tim en ik teruggereisd naar Hong Kong, dat 40 min verderop lag. We hadden namelijk besloten de dag erop, de laatste dag van onze vakantie, door te brengen in Macau. Het was echter zo duur om in Macau te komen dat we dat plan maar terzijde hebben geschoven en in Hong Kong zijn gebleven en daar zijn gaan spazzieren. De dag, en onze trip, hebben we in stijl afgesloten door een cocktail te gaan drinken in de bar op de bovenste verdieping van het Peninsula Hotel, het beste hotel van Hong Kong. Voor de prijs van die twee cocktails hadden we ook een one way ticket Macau kunnen kopen.....maar dat mocht de pret niet drukken....we hebben lol gehad :)

Zondagochtend was het tijd om weer richting ‘huis’ te vertrekken, en na afscheid genomen te hebben van Tim kon ik hem uitzwaaien vanuit mijn stoel. Hij steeg namelijk op toen het vliegtuig waarin ik zat richting de startbaan taxiede. Dat was toch wel raar...

Omdat we redelijk vroeg vlogen, was ik op tijd terug in Taipei voor de paaslunch. Paaslunch???.....t was als als een tietje zonder tepel....een broodje Ba-Pa-O. Niks paasstol dus.....maar gelukkig had ik nog 1 zak drop, 1 pak stroopwafels en paaseitjes om me het ‘paasgevoel’ te geven (wat is dat eigenlijk...paasgevoel?). Aardig als ik ben heb ik natuurlijk mijn drop met mn kamergenoten gedeeld....ghegheghe....ze vonden het niet echt lekker. Lekker voor ze....hadden ze mij maar geen ‘stinky tofu’ moeten laten proeven....dat smaakt namelijk net zo erg als het klinkt.

Nu weer terug in Taipei....terug naar het ‘normale’ leven.....en de examens komen eraan, dus ik moet vol aan de studie. Ik heb in ieder geval een supertrip om aan terug te denken waarin we veel gedaan hebben, erg mooie dingen gezien hebben en zeer veel gelachen hebben (Tim...ouwe chopstick :P).

Tot snel....baibai,

Bo Mai Ke – Michael


p.s. For the record...Hong Kong is natuurlijk eigenlijk geen land op zichzelf....maar een speciale administratieve regio van China.







TIM’S STORY:
Afgelopen week heb ik mij 9 dagen tussen de bamibakkers moge mengen. Dit was voor mij de eerste keer dat ik alleen IPB (als KLM staf) vloog dus dat was met klamme billetjes wachten tot ik mee kon. En aangezien ik nu dit verhaal schrijf is het allemaal goed gekomen. Het was zelfs zo goed gekomen dat ik met mijn decadente derrière in de business class zat. En aangezien dit de keuze van films verbreed tot een stuk of 20, is het te begrijpen dat ik vrijwel niet geslapen heb onderweg. Dit betekende dus dat ik de eerste dag als een suffe Sjaak door Hong Kong heen slenterde.
Maar terug naar de aankomst op Hong Kong. Ik moest namelijk eerst nog een uur wachten tot Mike zou landen. Dit heb ik dan ook heel nuttig ingevuld met voor mij uit staren en muziek luisteren.
En ik moet toegeven dat zelfs in mijn brakke toestand het toch wel erg leuk was om mike terug te zien. Helemaal omdat het niet bepaald om de hoek is.
De 1e 3 dagen hebben we in Hong Kong doorgebracht. Wat kloosters in de buurt bezocht en naar (volgens mij) de grootste buddha ter wereld geweest. Over Hong Kong zelf valt weinig te melden. Het is echt een metropool. Wat betekend dat er veel hoog bouw is... alleen maar eigenlijk. En dat het net een grote zwarte markt is.
Dinsdag zijn we naar Guangzhou vertrokken om daar de nachtbus naar Guilin te nemen. In Guilin hebben we een mooie rondvaart gemaakt over en rivier waarvan ik de naam niet weet maar wel zeer mooi was. En dan vooral het landschap want de rivier is gewoon water natuurlijk. Maar wat nog het mooiste was, was de ontmoeting met onze persoonlijke wegwijs-chopstick Mike Lu. En dat bleek voor en nadelen te hebben. Hij zorgde namelijk voor de hotels en boekte een voorstelling (kom ik later op terug) en ook nog de nachtbus naar Shenzhen. Klinkt allemaal prima totdat het fenomeen tijd een rol gaat spelen. Want de voorstelling (openlucht voorstelling met bergen als achtergrond en het speelde zich af op het water met allemaal lichteffecten en opera und so weiter) Maar deze voorstelling zou om half 8 beginnen. Dit betekende dat we precies de bus (van 21.00) zouden halen. Alleen een probleempje Mike Lu zou ons om 7 uur bij het hotel ophalen en dit werd half 8. Bleek de voorstelling pas om 8 uur te beginnen. Nou kan je je voorstellen dat het hier en daar wat stressen was om de bus nog te halen. Uiteindelijk heeft de bus nog een half uur op ons staan wachten.
Met die bus zijn we naar Shenzhen gereden en daar hebben we daar het nodige aan shoppen gedaan. Die zelfde avond weer terug naar Hong Kong omdat het plan was op zaterdag Macau met een bezoek te vereren. Maar dit ging helaas niet door omdat half China in de rij stond en de enige andere optie een overtocht met de helicopetetter. Maar wij hebben niet het budget van ene Mr Cruz ofzo dus dat ging hem niet worden.
Toen hebben we maar besloten om de week op een andere manier af te sluiten. Dit hebben we namelijk op de topfloor bar van het Peninsula hotel gedaan. We hebben het daar maar op een cocktail gehouden want daarna was mijn bankrekening leeg. Ik mocht namelijk leuk 260 Hongkong Dollar (26eu) betalen voor 2 cocktails. Aangezien je daar in Hong Kong 30 bier van kan drinken vonden we het wel genoeg. De volgende dag gingen we dus weer terug :( En nu is die volgende dag en zit ik in het vliegtuig dit verhaal te schrijven. Op het vliegveld nog afscheid genomen van Mike want die zie ik nu 2 maanden niet aangezien hij weer terug naar Taiwan gaat. Maar ik kan dus zeggen dat mijn eerste backpack reis perfect bevallen is en er nog wel wat gaan volgen denk ik. En de eerst volgende staat al voor volgende week vrijdag naar Zuid-Afrika gepland. Dus geen tijd om bij te komen en misschien knal ik daar ook nog wel een verhaal van op Mike zn site.


Kusje Tim

  • 10 April 2007 - 15:48

    Robbert:

    Leuk leuk !

  • 10 April 2007 - 15:57

    Zoë:

    Wauw! Ik ben jaloers!
    En Tim, kom op, backpacken? Je vliegt first class, slaapt in hotels, hebt een eigen chopstickgids? Mn grote teen backpackt nog wilder! ;) (Maar eigenlijk ben ik gewoon jaloers hoor..)
    En grappig om te zien dat jullie zo op elkaar lijken! Zowel qua uiterlijk (Fotos) als droge humor! (schrijfstijl).

  • 10 April 2007 - 17:05

    DE KAAT:

    Heerlijk!!!!! met gepaste trots, en zonder nu meteen al te melancholisch te worden, wil ik toch wel even kwijt dat ik het ontzettend leuk vind dat jullie dit zo samen kunnen delen.
    Ik heb hier met een grote glimlach jullie verhalen/foto's gelezen/bekeken en kan me ook engszins jullie lol en plezier invoelen leuk, leuk, leuk.(ik geniet mee :)).
    Wie weet kunnen we in de toekomst nog een keer zoiets met zn vieren doen ;).

  • 10 April 2007 - 17:31

    PP:

    Leest weer lekker weg. Wanneer gaan jullie samen echt een boek met reisverhalen uitbrengen? Wordt volgens mij een bestseller. Z. PP

  • 11 April 2007 - 02:07

    Sandra:

    Mike, ya vi tus fotos y la verdad estan muy padres, vaya que has conocido muchos lugares, y lo que pude observar, esta muy bonito. También estoy viendo que estuvo tu hermano contigo verdad??? que bueno me da mucho gusto, y claro, muy cariñosos los hermanitos,todas tus fotos estan muy padres, me llamó mucho la atención las que dicen Opera, fuiste a un evento verdad?? se ven muy bonitas y muy llamativas. AHHh otra cosa ya vi a tu amiga (esta bonita) ni modo ya me cambiaste por otra pero que le vamos hacer, Mike, cuidate mucho, y siguenos compartiendo más de tus fotografias y de los lugares que conoscas al otro lado del mar. Recibe un gran saludo de Martin y Roger, abrazos

  • 10 April 2007 - 23:08

    Familie Doorzon:

    wat een verhalen van die twee broertjes!
    ik heb er weer volop van genoten en tim ik ben vooral jaloers op jou, eerst deze heerlijke week met mike en nu maar weer even met bas en kaat naar zuid afrika, echt veel té decadent hoor!! nee hoor lieverds, geniet maar lekker van al dat moois nu jullie nog zo lekker jong zijn, dikke kus van ons allemaal, ron, ans , angelique, kostas, zoë, christiana en de kleine michalis

  • 11 April 2007 - 06:48

    OPA BALVERS:

    De volgende keer ga ik mee ik wil ook van die avoturen meemaken !!!
    Veel gezien en dan ook nog prettig reis gezeldschap
    Het is goed dat jullie een vadertje hebben met een goede baan bij de KLM die dit mogelijk maakt.maar neem er een voorbeeld aan want daar heeft hij hard voor moeten werken.wij hopen dat we ook zoon lang verhaal krijgen uit Zuid Afrika.Jongen veel liefs van jullie OPA en OMA

  • 11 April 2007 - 17:44

    Joëlle:

    Nou..werd net gepest door je moeder dat ik niet als één van de eerste gereageerd heb, maar ik heb een geldig excuus! Ben net terug uit Barcelona!! Wel weer twee prachtige verhalen..wat een humor! Maarre, nu met zijn tweeën op vakantie..misschien een idee voor een familietripje, nichtjes ook mee ;-)?? Mike, bedankt nog voor je sms'je vandaag! Wat lief dat je aan mijn verjaardag hebt gedacht!! Ga er nu snel vandoor, want heb balletles van Shan :-) Kus van ons

  • 11 April 2007 - 18:29

    Ingrid:

    Jongens, wat geweldig dat jullie zo'n mooie week met elkaar hebben gehad. Wat hebben jullie veel gedaan en gezien.Ik vind t super dat jullie als 2 broers zoiets met elkaar doen. Ik snap dat je moeder hier een heel apart gevoel bij krijgt!
    Tim, dat je nu de smaak te pakken heb is overduidelijk en als t kan ga dan ook net als je broer zoveel mogelijk van de wereld zien. Mike, sterkte de komende tijd met je examens en ik wacht op je volgende bericht! Dikke kus Ink

  • 12 April 2007 - 21:39

    Maarten:

    mooie verhalen mannen. doe ze de groeten daar!

  • 12 April 2007 - 21:59

    Bianca:

    Hey Apie,
    Mooi verhaal weer hoor :D Ben jaloers! (alhoewel mijn leven ook eindelijk weer boeiend is)

    Ow...en niet zeuren op mn website als ik je de dag daarvoor een prive update heb gestuurd (waarop ik dus ook een antwoord wil!!) :P

    BESO!

  • 24 April 2007 - 20:22

    Kaat:

    Heeeey kerel het wordt weer tijd voor een up-date want na ons heerlijk weekje safari heb ik weer behoefte aan een nieuw reisverslag om zo toch nog een beetje in de vakantiesfeer te blijven dus hup hup hup in de spreekwoordelijke pen klimmen :).(liefst met foto's erbij ;) )
    dikke knuffel
    de kaat

  • 09 Mei 2007 - 06:48

    Ja Daar Was Ik Weer:

    Ik zie steeds nog maar 12 berichten staan dus maak ik er maar even 13 van he!!!
    kerel het is nu al mei dus lees berichtje 12 nog maar een keer (ik hoor je al zuchten...zit niet te zeuren ma hahaha)maar toch......je weet wat ik bedoel dus succes met het maken van een nieuw verhaaltje ;) :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hong Kong, Hong Kong

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

01 September 2008

Bai Bai Beijing

15 Augustus 2008

Let the games begin...

30 Juli 2008

The land of the MASses…

22 Juli 2008

Serving the planet...

07 Juli 2008

The eye of the tigre…
Michael

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 35349

Voorgaande reizen:

01 September 2009 - 01 Mei 2010

Denemarken

27 Juni 2002 - 01 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: