Wo bu zai Zhongguo....maar weer terug in NL - Reisverslag uit Mijdrecht, Nederland van Michael Balvers - WaarBenJij.nu Wo bu zai Zhongguo....maar weer terug in NL - Reisverslag uit Mijdrecht, Nederland van Michael Balvers - WaarBenJij.nu

Wo bu zai Zhongguo....maar weer terug in NL

Door: Michael

Blijf op de hoogte en volg Michael

29 Augustus 2005 | Nederland, Mijdrecht

Jep...je leest het goed: weer terug in NL. Aan de ene kant jammer, want het avontuur en de onvoorspelbaarheid van elke dag ga ik weer enorm missen. Aan de andere kant, aan alle mooie dingen moet een eind komen. Als de reis oneindig zou duren, zou je de dingen niet meer waarderen op een gegeven moment.

Voordat het allemaal te abstract wordt ;), zal ik nog even vertellen wat we na mn verjaardag in Hangzhou gedaan hebben. Vanuit hangzhou zijn we via Ningbo met de boot naar Putuoshan gereisd. Op dit eiland hebben we lkkr kunnen relaxen en weer illigaal kunnen spazieren. De COMMUNISTISCHE chinezen hadden namelijk bedacht dat ze wel geld konden vragen aan iedereen die het strand op wilde. Belachelijk natuurlijk...een 'economische' ingang was dan ook snel gevonden. Het feit dat chinezen zelfs geld willen slaan uit het gebruik van een strand sterkte ons in onze conclusie dat de chinezen KAPITALISTISCHER zijn dan de meest kapitalistische landen. Geen middel wordt onbenut gelaten om winst te maken. Marx draait zich in zijn graf om als hij hoort dat china in 10 jaar van 0 naar 236000 miljonairs is gegaan. Misschien is het om bovenstaande redenen ook niet goed om de Chinezen te vergelijken met de Amerikanen; ze overtreffen laatstgenoemden ruimschoots!!! Echter, ondanks al haar eigenaardigheden is de Chineze cultuur bijzonder boeiend en leerzaam om van binnenuit te bekijken!!!

Dinsdagavond zijn we met de boot naar Shanghai vertrokken alwaar we woensdagmorgen om 0600 aankwamen. In Shanghai hebben we ons de laatste dagen prima vermaakt vooral met shoppen, genieten van het uitzicht vanaf the bund en met cocktails drinken op de 80e verdieping van te dure hotels. Natuurlijk ook wel wat cultureels gedaan: het shanghai museum bezocht. Dat is vergelijkbaar met het rijksmuseum en gaf ons dan ook een mooi overzicht van de chineze historie...wel met wat 'communistische gaten' overigens. Over communistische gaten gesproken...als de regering het niet eens is met een stukje in een buitenlandse krant, dan wordt dat er gewoon uitgescheurd. Zo liet een medereiziger zien dat zijn krant van pagina 4 naar 7 ging. Zoiets is toch bijna niet voor te stellen voor ons?!

Het veel te korte verblijf in een indrukwekkende wereldstad als shanghai sloten wij in warpspeed af, door met de maglev trein met 431 km/h naar Pu Dong airport te razen. Vanaf daar was het een 12 uur durende reis terug naar Nederland, waar ik nu mijn laatste update zit te typen.

Terugkijkend naar de afgelopen weken denk ik dat ik in mijn verhalen wel weer heb kunnen geven wat voor superreis ik heb mogen maken samen met twee goede vrienden. Wij zijn bevoorrecht dat wij dit soort reizen kunnen maken, waardoor je het leven in Nederland weer even xtra waardeert. Zo slecht hebben we het hier niet.
Tot de volgende reis...

Mike

  • 30 Augustus 2005 - 08:17

    Ikke:

    Ja ook op de laatste update moet ik natuurlijk even reageren ook al is dat wel wat vreemd als je nu gewoon naas me zit. Ik ben natuurlijk wel weer blij dat je thuis bent alhoewel ik de verhalen zal missen en ook merk dat ik de spanning van "zal er weer een verhaaltje op de site staan" mis. Nu begint het gewone (studie)leven weer en kan je de volgende reis gaan plannen en er weer naar toe leven ;).xx De Kaat

  • 31 Augustus 2005 - 09:47

    Bas:

    en natuurlijk ontbreek ik ook niet met een laatste reactie ghehe...het was top om je verhalen te lezen (hoewel ik dr natuurlijk liever zelf bij was..) en ook toch wel weer goed om je van Schiphol op te halen! (goede champagne btw mikus ;)) Volgende expeditie wordt de noordpool?midden-oosten? we hebben nog genoeg te ontdekken natuurlijk want down under zijn we ook nog niet geweest ghehe...tot snel kerel! Bas

  • 01 September 2005 - 14:29

    Tim (DM):

    Mooie filosofische woorden in de eerste alinea. Heb met veel plezier je reis gevolgd ook al is dat in de berichten (nog) niet terug te vinden. Vandaar deze korte noot. Mogelijk zie ik je nog voordat ik in je voetsporen treed en anders.... tot over een half jaar.
    PS Even een reminder timmm.waarbenjij.nu voor al uw vragen en opmerkingen!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Mijdrecht

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

01 September 2008

Bai Bai Beijing

15 Augustus 2008

Let the games begin...

30 Juli 2008

The land of the MASses…

22 Juli 2008

Serving the planet...

07 Juli 2008

The eye of the tigre…
Michael

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 102
Totaal aantal bezoekers 35323

Voorgaande reizen:

01 September 2009 - 01 Mei 2010

Denemarken

27 Juni 2002 - 01 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: