A sus ordenes... - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Michael Balvers - WaarBenJij.nu A sus ordenes... - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Michael Balvers - WaarBenJij.nu

A sus ordenes...

Door: Michael

Blijf op de hoogte en volg Michael

13 September 2006 | Mexico, Guadalajara

Na aanleiding van mn vorige verhaal, en waarschijnlijk vooral de foto’s, stonden er ineens een aantal berichten in mijn inbox met de vraag of ik nog wel aan studeren toekwam. Ye of little faith!!! Natuurlijk....kat in t bakkie :). Ik heb afgelopen week de eerste tentamenweek gehad en dat ging eigenlijk bijzonder goed. Twee tienen gescoord, een 9 en een 8,8...wat dus uitkomt op een gemiddelde van 9,4. Gnegnegne....betekend overigens niet dat ik briljant ben.....het betekend vooral dat het systeem hier een beetje vreemd is.

Over vreemde systemen gesproken, ik heb onlangs kennis gemaakt met wat men hier ‘La Mordida’ noemt (letterlijk ‘the bite’) ofwel corruptie. We hadden een weekend een auto gehuurd om daarmee naar Mazatmitla te rijden, een bergdorp op ongeveer vier uur rijden. Was super overigens, heerlijk een weekendje relaxen in de bergen en ook nog quad gereden. Gescheurd eigenlijk, want ik kon me niet echt inhouden :). Maar goed…leuk weekend gehad dus, en op maandag moest ik de auto weer terugbrengen naar het verhuurbedrijf. Op een gegeven moment rijd ik over een kruispunt heen door het oranje stoplicht (of eigenlijk knipperend groen) en dat was dus blijkbaar heel erg fout! Een paar seconden later stond er een besnorde juut op zn harley davidson naast me met de boodschap dat ik hem moest volgen. Kennelijk mag je hier niet door het oranje licht rijden als je buitenlands bent. Natuurlijk ging die flapdrol babbelen over papieren die ik allemaal zou moeten hebben (grote onzin, want die kerel van het verhuurbedrijf had me precies uitgelegd wat ik nodig had). Uiteindelijk kwam toch de aap uit de mouw....hij wilde pesos zien. Maar liefst 400 (28 eurakels), wat hier best veel geld is. Toch enigszins geïntimideerd door zn verhaal en vertoning heb ik hem uiteindelijk 300 peso gegeven, wat ik op moest rollen in mn hand en het hem dan geven dmv zijn hand te schudden.
Was ik toch ff ziek van dat je zo opgelicht wordt door zo een pendejo. Mooiste is nog dat mn lerares ‘import and export in Mexico’ stellig beweerde dat de corruptie bijna uitgeroeid was in Mexico....yeah right!

Om nog even verder te gaan over auto’s en verkeer….rijden in Mexico is best rottig, in het begin dan. Het verkeer wordt hier gekenmerk door Italiaanse taferelen; soort van survival of the fittest....beuken of gebeukt worden. Misschien dat er om die reden hier wel zoveel Hummers en andere grote terreinwagens rondrijden!? Na een tijdje rijden ben je echter wel gewend aan de ‘vreemde’ rijstijl hier, en kwamen we tot de conclusie dat het toch wel heel relaxed is om hier een auto te hebben. Normaal moeten we namelijk alles met de taxi doen, of de bus als je echt tijd teveel hebt. De oplossing was op zich simpel: zelf een auto regelen. Na het nodige speurwerk hebben we een geschikte auto gevonden....en Chrysler Neon uit 1998, kleurstelling: awfully red. Het beestje koste 2500 euro (met uitgebreide verzekering) en is flink dorstig. Maar dat laatste maakt hier niet zoveel uit, aangezien een volle tank van 40 liter 18 euro kost. In december verkopen we de auto dan weer (waarschijnlijk) aan dezelfde dealer.

Wat anders....om de tentamenstress tegen te gaan (we moeten hier ook zoooooveel doen ;) ) waren er weer een aantal feestjes, waaronder een ‘piratenfeest’. Well...the roof was certainly on fire there....op een gegeven moment kwam namelijk een stuk van het dak naar beneden toen er +- 150 mensen binnen waren :). Paar dagen daarvoor hadden de dames van dat huis al een muurtje naar de buren doorgebroken door met zn vieren in een hangmat te gaan liggen die aan die muur bevestigd was. Blij dat t niet mijn huis was....maar wel een mooi feestje!

Behalve feestjes om de tentamenstress te ontvluchten zijn er natuurlijk ook andere mogelijkheden. Zo zijn we afgelopen weekend met een groepje naar het strand gereden (playa Tenacatita) om daar even te relaxen en Bianca’s verjaardag te vieren. Eigenlijk ben ik niet zo’n strandfiguur, maar dit was toch wel errug leuk aangezien er golven tussen de 1-3 meter hoog waren. Wij dus als doldrieste kleine kinderen in de zee gespeeld...haha. Om weer op krachten te komen wilden we ‘s avonds verse vis gaan eten aan het strand, echter alle restaurants gingen al om 20:00 dicht, wat erg vroeg is voor Mexicaanse begrippen. Toch een kok gevonden die het geen probleem vond om wat langer open te blijven. Om klokslag acht uur kwamen we er vervolgens achter waarom alle restaurants om 20:00 dichtgaan. Een ware muggeninvasie! Ik zit nu ook met een hand te typen en met mn andere te krabben :S. Behalve de muggen was het een zeer geslaagd weekend!

Om af te sluiten....ik heb eindelijk een internship geregeld. Na heel veel bellen, interviews en teleurstellingen ga ik nu bij het purchasing department van het Hilton werken. Ik wilde eigenlijk bij American Express werken, maar dat ging op het laatste moment niet door omdat ze van het hoofdkantoor geen buitenlandse ‘interns’ aan mochten nemen :S. De andere optie was om voor het WTC te gaan werken en een Latijns-Amerikaan forum te organiseren, maar dat was allemaal een beetje vaag en dat forum is al eind van de maand. Dus....Hilton it is!!!

Dat was m voor nu...

Hasta Luego,

Michael


p.s. niet zoveel foto's dit keer....krijg pas in december mn eigen camera

  • 13 September 2006 - 06:52

    Tim:

    mam je zit te zeiken over verhalen. dit houd je allert en geinterreseerd ;) maar waarom staat die foto er niet bij waar je ongelooflijk dronken er uit ziet ( met je ogen in je broekzak ongeveer) maar ouwe spurtbom. als je mee gaat naar sud afrika dan gaan we ook ff op de quat scheuren want ik ben benieuwd of ik je bij kan houden of in kan halen. want je weet hier zit ook een spurtbomkanon ;) hehe of misschien in december al. je weet het maar nooit. verhaal is leuk trouwens. moet ook gezegd worden. trouwens sven meul was weer op tv gister en vorige week. in In HOlland staat een huis. ik had niet verwacht dat die het zo mooi zou maken. maar dus wel. moet je maar eens op zn site kijken www.take-five.com gaat over 3 weken de lucht in. nou ga ik eten want dat is nodig. hoii

  • 13 September 2006 - 06:00

    Joëlle:

    Woehahaha..brilliant verhaal weer neef! Leuke auto by the way..mooi rood is niet lelijk.. Gefeliciteerd met de prachtige cijfers! Die haalde ik op de basisschool niet eens, laat staan nu!! Verder klinkt het leven daar erg fijn; feestje hier, feestje daar, strandje pakken, bergdorpje bezoeken..Wat ben je trouwens een leuk piraatje! Muggeninvasie hebben we hier ook..ik typ afwisseld met links en rechts..haha! Moet weer aan t werk! Doei!! Spreek je snel weer!! Kus Jo

  • 13 September 2006 - 06:29

    De Kaat:

    zo dat is dus lekker wakker worden met een nieuw verhaal (jammer dat dat niet ieder dag kan ;))maar mike wederom leuk geschreven en leuke foto's ook, wel jammer eigenlijk dat je nu je eigen camera niet hebt hey!! Wat die muggen betreft ook hier kan je sávonds na 20.00 niet goed meer buiten zitten want dan wordt je opgegeten je snapt dus waarschijnlijk wel hoe mijn armen eruitzien en als jij net zoals ik ook zo geliefd bent bij die schattige ;) kleine beestjes dan heb jij alles en de rest niets:). Kerel bekijk de boel daar maar flink want dan kun je de leuke (niet toeristische) plekken straks ook aan ons laten zien gnegne. Veel plezier en succes sraks bij het Hilton
    dikke knuffel kaat

  • 13 September 2006 - 08:26

    Opa Balvers:

    Mike gefeliciteerd met je studie resultaten,het zal daar wel wat makkelijker dan in Maastricht maar jre hebt toch maar weer geflikt.
    Kijk je wel uit met de auto want het lijk me een land waar je een kras rijd en direct een claim van een millioen Pesos aan je broek hebt.Kleinzoon alle succes en lol van de wereld toegewenst Opa en Oma.

  • 13 September 2006 - 19:16

    Ingrid:

    Hoi neef,

    Leuk om je verhalen weer te lezen! Volgens mij gaat t allemaal wel goed daar in Mexico! Feestjes, leuke tripjes en goeie cijfers. De muggen weet ik alles van. Toen wij vorig jaar naar Curacao waren ben ik ook helemaal lek geprikt. Een goeie tip daar was om je bulten in te smeren met aloe vera. Ik weet niet of je t daar kunt kopen. Lieve neef geniet lekker, want de tijd gaat snel. Ik kijk uit naar je volgende verhaal.
    Kus Ingrid

  • 14 September 2006 - 08:34

    Ans En Ron:

    hoi miky, weer genoten van je verhaal, kan je die verhalen niet in boekvorm uit gaan geven? wie weet wordt het ook zo'n hype als sonja!! mooie kar trouwens, leuk kleurtje en de volgende keer laat je je echt niet overtroeven door zo'n corrupte smeris hoor!! dikke knuf van ons
    p.s. ook ik ben trots op mijn kind sven, ja tim je hebt gelijk het was mooi werk wat hij gedaan heeft.

  • 14 September 2006 - 18:51

    Pp:

    Hey Henker
    Ben dit keer een beetje laat met mijn reactie maar dat is geen desinteresse hoor. Was gewoon en beetje druk druk druk he. Mooie cijfers btw. Maar als je op universitair niveau schrijft moet je wel op de d en t en dt letten hahaha.
    Nou ik kijk weer uit naar je volgende verhaal.
    laterrrrrr
    Z PP

  • 14 September 2006 - 20:13

    Mike:

    ik schrijf niet op academisch niveau ouwe hakkelaar!! Deze verhaaltjes zijn eerder op boeketreeks niveau....een mooie spelfout accentueert het verhaal alleen maar.

  • 15 September 2006 - 07:28

    Bokkie:

    Hey daar geit! Ik kan natuurlijk niet uitblijven met een reactie he? Je moet natuurlijk niet gaan denken dat ik je verhaaltjes nooit volg!! Doe ik wel natuurlijk! Zo dat wilde ik even kwijt! Dikke kus en ik mis je mikey! :)

  • 27 September 2006 - 09:39

    Jose:

    Hai lieverd,

    Lang geleden he, kreeg al op m'n donder van je moeder (ha, ha, nee hoor) maar thuis zit ik niet achter de computer, geen tijd en hier op m'n werk is het te druk geweest om ff rustig je verhalen te lezen, maar nu gedaan en weer genoten van je verhalen. leuke foto's, de tijd gaat snel he zitten alweer bijna in oktober, amber volgende week jarig ook al weer 18 en je moeder op t randje van de 50 tis wat he? voor de rest gaat t hier gewoon door, met Bob (hond) gaat t uitstekend is een lief aandoenlijk mannetje, hebben ons nu in laten schrijven bij het KNFG en Zorghonden voor een afgekeurde hond, kan nog wel ff gaan duren, maar we hebben de tijd, toch? en we hebben een hondje dus dat scheelt voor de rest geen schokkend nieuws eigenlijk, we gaan ons al een beetje opmaken voor de kerst (ha, ha) nou lieverd, tot gauw en dikke knuffels van ons allemaal namens de hele fam. incl. beesten, gr Jose

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Guadalajara

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

01 September 2008

Bai Bai Beijing

15 Augustus 2008

Let the games begin...

30 Juli 2008

The land of the MASses…

22 Juli 2008

Serving the planet...

07 Juli 2008

The eye of the tigre…
Michael

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 91
Totaal aantal bezoekers 35341

Voorgaande reizen:

01 September 2009 - 01 Mei 2010

Denemarken

27 Juni 2002 - 01 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: